Arne Gundersen

Vad hände med korpral Gundersen? Eller: "Gunder - luftens hjälte i fjällen"

I F 8 journalfilm från 1942 finns en sekvens med F 8 första segelflygplan, en Grunau Baby. Den första flygningen genomfördes av korpral Gundersen. Arne Gundersen var anställd vid F 8 sedan 1938 som mekaniker men hade redan före anställningen sysslat med segelflyg. Han var framgångsrik vid tävlingar och kom bl a på andra plats i SM i segelflyg.

1946 slutade överfurir Gundersen i Flygvapnet. En anledning var sannolikt en kontrovers med flottiljledningen, där han anklagades för vårdslös flygning med Grunau Baby-planet. Bakgrunden till den flygningen var att någon hade klagat på att planet uppförde sig underligt i luften. Eftersom Arne Gundersen var materielansvarig för segelplanet och visste att det inte var fel på det, tog han upp det och gjorde en del avancerade manövrar över fältet. Förmodligen ville han bara demonstrera att allt var OK med planet. En icke namngiven löjtnant (också segelflygare och tävlingskonkurrent) rapporterade "busflygningen".

Trots en inlämnad "försvarsskrivelse" av den populäre divisionschefen Mac Hamilton bestraffades Arne Gundersen med ett segelflygningsförbud. Mac Hamilton konstaterade att

- FV kommer sannolikt att snart mista en duktig överfurir.

- G:s stora intresse för segelflyget kommer att komma det civila segelflyget till godo och icke F 8 Segelflygavdelning.

Men inte tog Arne Gundersens flygarkarriär slut när han lämnade Flygvapnet 1946, tvärtom. När jag letade flygfilmer på Internet stötte jag på en liten trevlig film från 1955 om "den flygande lantbrevbäraren", flygkapten Arne Gundersen. Kunde det vara samma Gundersen?

Jo minsann, Arne Gundersen påbörjade en civil karriär vid Eskilstunaflyg efter privatflygarutbildning. I början var det flygning med Auster och Seabee uppe i norra delarna av landet, där han blev en välkänd "fjällflygare". I början på 50-talet blev han intresserad av helikopterflyg och efterhand tog det flygslaget över.

Flygarkarriären kom att omfatta 50 år utan allvarligare olyckstillbud, med över 16 500 timmar i luften, 13 000 av dessa i helikopter. Trots denna positiva statistik och den idylliska filmen om lantbrevbäraren finns det dock en del spännande inslag i Arne Gundersens flygarkarriär. Vad sägs om t ex:

1951 - medalj för årets polisinsats. Arne G deltog aktivt och med fara för eget liv i gripandet av den s k "fjälldesperadon", en person med flera liv på sitt samvete.

1957 - medalj för svensk flygargärning. Den gången var det främst en flygning i mörker och dåligt väder för att transportera en svårt skadad gruvarbetare till läkarvård.

1957-62 - helikopterflygningar i Liberia, bl a för transport av materiel till ett järnvägsbygge i väglöst land.

1963 - oljeletning och kamp med isbjörnar på Svalbard, Spetsbergen.

1965-66 - mellanspel i försvaret som flyglärare vid HkpS i Boden, utlånad från Ostermans.

1966 - flyglärare i Indien för hkp-utbildning, nu av av indiska officerare. Samma helikoptertyp som han använt på Spetsbergen.

1968-75 - helikopterflyg i Zaire. Först som flyglärare, sedan som personlig privatflygare åt president Mobutu.

1984-85 - besprutningsflyg i Saudi-Arabien.

Efter den omfattande flygarkarriären drog sig flygkapten Arne Gundersen sig tillbaka till Danmark där han lever sitt pensionärsliv, fortfarande medlem i F 8 kamratförening.

Vill du läsa mer om "Gunder - luftens kung i fjällen" kan du söka upp den här sidan på Internet: Luft under vingarna.

Några bilder i flyg- och fjällmiljö ur "familjealbumet" (Arnes son Lars) hittar du här.

Till toppen på sidan